مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری تبریزدر سال ۱۴۰۰ واقعی است گفت: رسانه ها به جای میزان تحقق بودجه به سقف بودجه توجه می کنند.

چند روز قبل ایرج شهین باهر ، شهردار تبریز بودجه ۵ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومانی این شهر در سال ۱۴۰۰ را به شورای شهر تقدیم کرد. بودجه ای که از روی آمار و ارقام کمتر از بودجه دو شهر اصفهان و شیراز است . همین موضوع انتقادهایی را متوجه شهرداری تبریز نموده که انتظار می رفت در سال آتی اعتبارات بیشتری برای دهها پروژه نیمه تمام در این شهر داشته باشد.

مهدی عبدالهی  ، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تبریزدر همین زمینه و در گفتگو با خبرنگار صنعت خبرلری به سوالات مطرح شده پاسخ داده است.

چرا بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تبریز کمتر ازاصفهان و شیراز است؟

بودجه تبریز به لحاظ ساختاری ازاین دو شهر بالاتر است و بودجه ای را به گونه ای نوشته ایم که متورم نباشد و درآمدها را واقعی بنویسیم بسیاری از ردیف ها را در تبصره ها در نظر گرفته ایم امااگر شهری مانند شیراز را در نظر بگیریم بودجه این شهربه صورت اوراق نوشته شده و تحقق زیر ۶۰  درصد است. رسانه ها به جای میزان تحقق بودجه به سقف بودجه توجه می کنند که ضعف بزرگی است .

مثلا در شهری مانند شیراز تعهد دولت برای قطار شهری ۵۰۰ میلیارد است وحتی اگر دولت این تعهد را عمل نکند در بودجه نوشته می شود. در برخی کلان شهرها به بودجه ویترینی نگاه می شود و هر رقمی که شهرداری ارائه میکند ،  مصوب میشود.این موضوع ادعا نیست بلکه عملکرد ما نشان می دهد که بودجه را واقعی می نویسیم.

اعضای شورای شهر مانند دکتر بهشتی و دکتر قلی زاده متخصصین اقتصاد هستند و بودجه را واقعی می بینند و بودجه تبریز کارشناسی و تخصصی نوشته میشود به عنوان مثال تحقق بودجه در نه ماهه امسال ۸۴ درصد بوده و این نشان از واقعی بودن بودجه شهرداری تبریز است.

اولویتهای بودجه سال آینده چیست؟

حفاظت از میراث فرهنگی را می‌توان به عنوان محوریت بودجه سال آینده شهرداری تبریز عنوان کرد.

سقف بودجه های عمرانی در سال آتی چگونه است؟

در سطح مناطق افزایش بودجه های عمرانی ۱۱۴ درصد است و در کل ۷۸ درصد است که این میزان بالاترین درصد بودجه عمرانی در میان کلان شهرها است.