فرش تبریز هنری است که بافنده با گره‌های هنرمندانه خود اثری را خلق می‌کند که تمام دنیا به این اثر جذب می‌شود. در دنیا هنر ایران را با فرش تبریز می‌شناسند هنری که روزگاری در دنیا معروف بود. ولی در سال‌های اخیر بنا به دلایلی مانند مشکلات منطقه‌ای و بی‌توجهی به سلیقه مشتریان، این هنر و صنعت به فراموشی سپرده شده است. هنری که می‌تواند پیام آور صلح و دوستی در دنیا باشد. ولی در حال حاضر وضعیت بازار فرش تبریز طوری است که شاید بسیاری از تجار بازار حدود ۳ ساعت مغازه‌ها را باز می‌کنند و گویی بر بازار فرش تبریز خاک گورستان پاشیده‌اند چراکه به ندرت داد و ستدی در این بازار انجام می‌شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر تابلو فرش سردرود بر فعالیت‌های بازار فرش تبریز اضافه شده است و کم و بیش خرید و فروش در این حوزه انجام می‌شود. فرش و تابلو فرش مرتبط به یکدیگر هستند و در صورت حل مشکلات بازار فرش هر دو حوزه، رونق اقتصادی خواهند داشت. ولی آنچه مسلم است وجود بسیاری از مشکلات برای بافندگان و تولیدکنندگان فرش است که با وجود هزینه‌های زیاد حمایتی از صنعت فرش انجام نمی‌شود. «کاظم صحتی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود به تشریح وضعیت جایگاه فرش تبریز و تابلو فرش در بازارهای خارجی پرداخته است.
در حال حاضر وضعیت فرش و تابلو فرش را در بازارهای خارجی چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه به دلایلی وضعیت این صنعت در بازارهای خارجی خوب نیست و سلیقه تولیدات ایران در این بازارها جایگاهی ندارد. براساس تحقیقاتی که به منظور یافتن علت مشکلات فرش در بازارهای آمریکا انجام شد، یکی از عوامل، اوضاع اقتصادی خود آمریکا است که نسبت به گذشته در رکود به سر می برد و مردم قدرت خرید کافی برای تهیه فرش را ندارند. از سوی دیگر در سال‌های گذشته به دلیل حضور نداشتن تجار ایرانی در بازارهای خارجی و همچنین بی‌توجهی به سلیقه مشتریان در تولید فرش، منجربه استفاده رقبا از این فرصت شده است به طوری که در جذب مشتری پیشرفت خوبی کرده‌اند.
رقبای ایران در تولید فرش چه اقداماتی در بازارهای خارجی برای جذب مشتری انجام داده‌اند؟
از جمله رقبایی که بازارهای خارجی را تسخیر کرده‌اند می توان به کشور چین، هند، نپال و تبت اشاره کرد که فعالیت خوبی در این زمینه انجام داده‌اند به طوری که تجار کشورهای رقیب با طراحان کاملا هماهنگ هستند و جلسات متعددی به منظور یافتن سلیقه مشتریان برگزار می کنند.
با توجه به وجود رقبای ایران در تولید فرش، چگونه می‌توان جایگاه گذشته را در بازارهای خارجی به دست آورد؟
تحقیقات زیادی به منظور بازگشت به جایگاه قبلی در بازار فرش آمریکا انجام شد. به طوری که دوباره می توانیم به جایگاه قبلی در بازار آمریکا برگردیم ولی یکی از مشکلات در بازارهای دنیا، ست نبودن فرش‌ها( کامل نبودن تعداد فرش مورد نیاز خریدار برای یک منزل) است برای اینکه به این بازار راه یابیم باید سلیقه مشتریان را در نظر بگیریم. این در حالی است که متاسفانه در تولید فرش، سلیقه مشتری را در نظر گرفته نمی‌شود. در حال حاضر خرید و فروش فرش از حالت آنتیک خارج شده و تجاری شده است. بنابراین برای خریدار فرش مبنا سلیقه و قیمت کالا است.
در دنیا هنر ایران را با فرش می‌شناسند، براین اساس رقبای تولیدکننده فرش ایران چگونه جایگاهی در بازارهای دنیا به دست آورده‌اند؟

احمدپور, [۰۳.۰۴.۱۷ ۱۳:۱۴]
دنیا هنر ایرانی را با فرش می‌شناسند وقتی که اسم فرش به میان می‌آید می‌گویند آذربایجان و بعد تبریز، در حال حاضر در دنیا فرش تبریز معرف صنایع دستی ایران است. جالب اینجاست که بسیاری از کشورهای تولیدکننده برای فروش محصولات خود، برای مثال فرش خود را به نام “فرش تبریز- نپال” و یا “فرش کشمیر، بافت تبریز” می‌نامند به طوری که اول از اسم ایران استفاده می‌کنند سپس محل تولید فرش را می‌گویند که این مسائل جای تاسف دارد. در این زمینه جلساتی متعددی به منظور شناسایی سلیقه، رنگ و طرح مورد نظر مشتریان خارجی برگزار شد و در نهایت نتیجه جلسات این بود که اگر بتوانیم سلیقه مشتریان خارجی را در تولید فرش پیاده کنیم با اعتباری که فرش ایرانی دارد حتی اگر گران هم باشد، مشتریان این محصول را خواهند خرید.
به منظور بهبود وضعیت تابلو فرش در بازارهای دنیا چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟
در گذشته فرش در منزل جلوی چشم بود ولی در حال حاضر که از مبل استفاده می‌کنیم فرش زیاد دیده نمی‌شود. در حال حاضر زندگی مردم طوری شده است که زیاد به انداختن فرش اهمیت نمی‌دهند. در کشورهای خارجی به دلیل اینکه افراد بیشتر به نقاشی عادت کرده‌اند می‌توانیم تابلو فرش را در قالب هنر در هنر مانند کپی نقاشی با جنس متفاوت به این کشورها عرضه کنیم که با این روش می‌توانیم در این صنعت به نتیجه برسیم.