توسعه حاشیه نشینی تبریز در دهه های اخیر موجب شده تا شهرنشینی در این شهر به یک معضل جدی مبدل شود. افرادی که در شهر و روستای خود دارای جایگاه و موقعیت اجتماعی بودن

صنعت تبریز ، با مهاجرت به تبریز مجبوربه اسکان در مناطق حاشیه تبریز شدند، مناطقی که از حداقل امکانات شهری بی بهره بوده و  مجبور به اسکان در خانه های غیر مقاوم در حاشیه کوه عون بن علی و تپه های جنوبی تبریز شدند. بخش قابل توجهی از جمعیت حاشیه نشین تبریز در یکی از محرومترین مناطق یعنی احمد آباد ساکن هستند. این منطقه بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تراکم جمعیت در آن بسیاربالا است. مهاجرانی که با کندن قسمتی از دامنه کوه و مسطح کردن آن آلونکی برای خود ساخته اند و اکنون بخشی از جمعیت تبریز محسوب می شوند.

خانه های کوچک ۳۰ تا ۱۰۰ متری در کنار هم و در دامنه کوه عون بن علی احداث شده و تردد در کوچه های شیب دار و کم عرض این کوچه به سختی ممکن است. در دهه های اخیر اقدامات متعددی برای ارائه خدمات شهری در این محله و محلات اطراف صورت گرفته اما با توجه به احداث خانه های مسکونی در مناطق فاقد زیر ساختهای شهری و جمعیت بسیار زیاد این مناطق ضرورت توسعه خدمات شهری بیش از گذشته احساس می شود.در فصل زمستان و یخ بندان تردد دراین کوچه ها به معضلی جدی برای شهروندان ساکن این مناطق مبدل میشود. حرکت خودروها در این کوچه های شیب دار عملا ممکن نیست و خودروها معمولا چند صدمتر آنطرفتر در خیابانهای اصلی پارک میشود ، اما شهروندان برای رسیدن به خانه مجبور به طی کوچه های شیب داری هستند که بسیاری از این کوچه ها فاقد پله مناسب است. برخی شهروندان به صورت گروهی اقدام به کندن کوه و ایجاد پله های خاکی می کنند که با بارش اولین برف از بین می رود، پله های سیمانی احداث شده  توسط شهروندان هم وضعیت بهتری ندارند و لغزندگی زیادی ایجاد میشود.

یخ زدگی جویهای آب در کوچه های شیبدار

یکی از ساکنان احمد آباد  به خبرنگار همشهری می گوید: پله های متعددی که به صورت غیر اصولی ساخته شده اند، نفس سالخوردگان را تنگ می کند.

به گفته « محسن چالدرانی » پله ها توسط شهروندان و اغلب با سیمان و ماسه ساخته شده و عرض و طول مناسبی ندارند و در برخی کوچه ها نیز حرکت درکوچه ها مانند یک کوه پیمایی است و عملا خبری از پله نیست بلکه حرکت در دامنه کوه برای رسیدن به خانه است.

وی عنوان می کند: متاسفانه در این کوچه ها جداول انتقال فاضلاب هم به درستی احداث نشده و فاضلابها از میان جویهای دست ساز به پائین کوچه جاری میشود.این جویها در فصل سرما یخ می بندند و یخ هابه پله های اطراف هم سرایت کرده و شرایط برای تردد مشکل تر نیز میشود.

این شهروند تبریزی ادامه می دهد: در سالهای اخیراقدامات متعددی مانند مسیر گشایی ، آسفالت معابر و کوچه ها صورت گرفته و در چند ماهه گذشته نیز آسفالت و اصلاح معابر در کوچه های کم عرض صورت گرفته اما این مناطق با این اقدامات سطحی شایسته اسکان صدها هزار نفری شهروندان نیست و باید تدبیری کلان در این منطقه صورت گیرد.

جای خالی اعضای شورای شهر و مسئولان در محلات حاشیه ای تبریز

یکی از شهروندان ساکن کوی عزیز محله احمد آباد به خبرنگار همشهری می گوید: شهروندان ساکن این منطقه در فصل سرما و یخ بندان با مشکلاتی مواجه هستند که برای دیگر ساکنان تبریز ناآشنا است. حرکت در کوچه های کم عرض و یخ زده با شیب تند آنهم در تاریکی شب کابوسی است که شهروندان ساکن احمد آباد و محلاتی مانند ملازینال با آن روبرو هستند.

هانیه علوی که به دفتر همشهری زنگ زده ازنامه های متعددی سخن می گوید که به مسئولان شهری و اعضای شورای شهر از سوی ساکنان محله نوشته شده اما جواب روشنی نگرفته اند.

وی خاطر نشان می کند: جای خالی اعضای شورای شهر و مسئولان در محلات حاشیه ای تبریز کاملا احساس می شود. ما انتظار داریم همانند ایام انتخابات هفته ای چند بار در میان مردم این مناطق حضور داشته باشند.

وی ادامه می دهد: پله گذاریهایی در برخی محلات انجام شده اما وسعت این مناطق و تعدد کوچه ها به حدی زیاد است که نیاز به فعالیت گسترده تری دارد.

٢٠ كيلومتر پله گذاري در كوچه هاي شيبدار مناطق كم برخوردار

شهردار منطقه یک تبریز با بيان اين مطلب كه مناطق كم برخوردار مهمترين نقاط هدف اين منطقه جهت خدمات رساني است می گوید:  برای از بين بردن فاصله خدماتي در سطح منطقه و همسان سازي آن ، اقدامات وسيع و ويژه اي در حوزه هاي عمراني، فرهنگي و اجتماعي ، فضاي سبز و خدمات شهري انجام يافته است .

علی مولاخواه با اشاره به حجم گسترده انتقادات مردمی در زمینه وضعیت کوچه های شیبدار منطقه تصریح می کند:  وجود كوچه هاي شيبدار كه باعث بروز مشكلات عديده اي براي شهروندان شده يكي از مهمترين معضلات اين محلات است  كه تا کنون بر اساس  برنامه ريزيهاي بعمل آمده حدود ٢٠ كيلومتر از اين كوچه ها پله گذاري شده اند.

وی ادامه می دهد: این اقدامات عمرانی در مناطق مختلف از جمله ملازينال ، سيلاب و ايده لو انجام شده و نزدیک به ٧٠ كوچه در اين نقاط توسط معاونت عمراني منطقه پله گذاري شده و همچنين بسياري از كوچه هاي اين محلات آسفالت ريزي و لكه گيري شد.

وی به ضرورت بررسی مشکلات شهروندان این مناطق اشاره کرده و تاکید می کند: بنا به درخواست شهروندان ساکن این مناطق به همراه تنی چند از اعضای شورای شهر در یکی از مساجد  دامنه کوه عون بن علی دیداری با ساکنان انجام شده و مشکلات به صورت رو درو به مسئولان شهری و اعضای شورای شهر منتقل شد.