استاندار آذربایجان شرقی گفت: برخی طرح‌های ‌اشتغال و تولید را در لیست سیاه دریافت تسهیلات قرار می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز ، مجید خدابخش عصر امروز در جلسه شورای اشتغال آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه توجیه طرح‌های درخواست کننده تسهیلات اشتغالزایی باید مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: مهندسین  مشاور متقاضیان تسهیلات را باید بررسی کرده و قبل از اینکه طرح اقتصادی شکست بخورد مانع آن شوند.

وی با اشاره به اینکه بررسی این مشاوران معتمد را نباید بانک‌ها با دوباره کاری بررسی کرده و روند اداری پرداخت تسهیلات را طول دهند افزود: شاید پس از بررسی، تولید طیور در شهرستانی توجیه داشته باشد ولی در تبریز توجیه نداشته باشد لذا باید بررسی توجیه اقتصادی را به مشاور زبده سپرده و از هدر رفتن منابع بانکی و ورشکستگی افراد جلوگیری کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه طرح‌ها توجیه نداشته باشد، ممکن است برای سود ده کردن دست به کارهای خلاف قانون بزنند گفت: ما به عنوان سیاستگذار نباید برای توجیه اقتصادی ورود کنیم و باید مشاوران معتمد اعتماد کرده و بررسی را به آنها واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان هم طرح توجیهی ارائه می‌دهند ولی باید توجیه  اقتصادی را راستی آزمایی کرده و این کار را به مشاور واگذار کنیم ابراز داشت: افرادی که برای دریافت تسهیلات توجیه اقتصادی ساختگی ایجاد می‌کند، آن را در لیست سیاه دریافت تسهیلات قرار دهیم.

مردم را پشت درهای بسته نگه‌داریم 

محمد وحدتی نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، اشتغال را یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه دانست و اظهار داشت: متاسفانه در اجرای طرح‌های اشتغالزایی اتفاق نظر نداریم و معمولاً درشهرستان‌ها سردرگم هستند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها برای متولیان اشتغال در مورد اجرای طرح‌های اشتغالزایی دوره آموزشی برگزار شود تا هماهنگی بیشتر صورت  گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه شرایط مشاورین بررسی توجیه اقتصادی طرح‌ها باید مشخص شده تا واجد شرایط باشد گفت: باید بررسی توجیه اقتصادی توسط مشاورین مورد قبول بانک‌ها هم باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید سرمایه گذاران را فراری دهیم ابراز داشت: نباید مردم را پشت درهای بسته نگه‌داریم و با بهانه‌های بیهوده مانع تحقق تولید  و اشتغال نشویم.

ثبت نام بیش از ۵۶۰۰ نفر در طرح اشتغال زای کارا

میراحد حسینی، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی ۵۶۳۵ طرح در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند و برای دریافت تسهیلات تقاضا داده‌اند افزود: از نظر ثبت نام در رتبه ۷ کشور  قرار داریم.

وی رسته‌های مورد توجه در ارائه تسهیلات را بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات دانست و افزود: صنایع دستی، فرآوری چرم، نیآوری اطلاعات، خشکبار، پرورش طیور، تولید میوه‌های هسته دار و دانه دار در اولویتطرح‌های اشتغال زا قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای توزیع شهرستانی اعتبارات روستایی و عشایری از  محل منابع صندوق توسعه ملی باید بر اساس جمعیت بیکار روستایی ارزیابی شود خاطرنشان کرد: در نحوه توزیع هم اولویت به مناطق مرزی، روستاهای محرومیت و نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار جمعیتمی‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم